الخميس، ٢٧ مارس ٢٠٠٨

يا بشار حس كفاية...!!!

إذا كنت راجل لسه ما اتجوزتش وخايف على مستقبل أسرتك.. يبقى ما تقدمش أبدا على حركة غبية زي اللي انا أقدمت عليها...!
عملت أنا إيه بقه..؟
فتحت الجزيرة مباشر ولقيت ندوة مهمة جدا للدكتور محمد سليم العوا عن تاريخ المعتزلة.. وطبعا بما إني مهتم جدا بالبحث في تاريخ الفرق الإسلامية وبالدكتور محمد سليم العوا نفسه جلست للمشاهدة وأنا مستمتع جدا...
وفجأة انقطع بث الندوة..! وفي قاموس الجزيرة مباشر فإن قطع إرسال شيء مسجل معناه الانتقال لإذاعة شيء آخر مباشر يرونه أكثر أهمية...
طبعا سبيت بكل ما أعرفه من شتائم على الناس اللي ما بتفهمش دي.. لكن مش أحوّل بقه على أي قناة تانية أو أطفي التلفزيون خالص، لأ.. قعدت واتفرجت..
ويا ريتني ما قعدت ولا اتفرجت.. :( :(
لم يكن هذا الشيء المهم المباشر إلا مؤتمر صحفي مشترك لرئيس الوزراء البريطاني جوردون براون -الطيب الأمير اللي ما حدش سمع له حس من ساعة ما دخل داوننج ستريت- والبلوة الجديدة اللي اسمها ساركوزي.. رئيس فرنسا..
وكعادة المؤتمرات الصحفية الرئاسية، دش كتيييير ما لوش لازمة، ونقطتين تلاتة ينفعوا لجذب الانتباه...
سؤال من صحفية بنت لذينة -ولأمر ما معظم الوجود الصحفي في المؤتمر كان نسائيا.. يمكن توصية شخصية من عمكوا نيكولا حاكم هو يعز الحريم زي عينيه...! - :
ما تقييمكم للقمة العربية المقبلة في دمشق في ظل عدم حضور ملك السعودية ورئيس مصر..؟!
وطبعا عمكوا نيكولا كان مستني السؤال ده م الصبح فابتهج واستأسد وشمّر وجاوب:
"طبعا كلنا عارفين بلاوي سوريا واللي بتعمله.. وطبعا اللي بتعمله ده زي ما كلنا شفنا مزعل منها العرب كلهم، واللي حصل من القيادة الحكيمة لمصر والسعودية أكبر دليل على الموقف العربي ضد سوريا..! وبعدين يا جماعة دول مش أي دولتين.. دي مصر، يعني مركز صنع القرار العربي، يعني 76 مليون ف وش العدو، ودي السعودية، يعني مقر الأراضي المقدسة عند المسلمين -أكيد ساركوزي تأكد تماما من الموضوع ده لأنهم منعوه من دخول السعودية إلا لما يكتب رسمي على البت اللي مضبطها وساحبها وراه في كل حتة.. وهو ما حدث فعلا بعد ذلك..!-، يعني 24 مليون، فالمقاطعة دي غرضها توجيه رسالة للقيادة السورية انها تسيب لبنان في حاله وما تتدخلش في حياته أكتر من كده، وعلى الله السيد الرئيس يفهم بقه بعد ما مصر والسعودية قالوا له "كفاية"...!!!!!!"
إلى هنا انتهت إجابة ساركوزي المضحكة في ذاتها والمبكية على حالنا...!
وأنا باسم القيادة الحكيمة أخاطب بشار:
يا أخي حس وكفاية بقه
ملوك أكبر دولتين عربيتين خدوا الأوامر من أخونا الكبير نيكولا.. وسمحوا له يتكلم باسمهم ويقرر نيابة عنهم ويقرر لهم أيضا.. وهما سمعوا الكلام وقالوا لك يا بشار حس كفاية..!!
لهذا أطلب منك باسمهم أو بعبارة أدق باسم رئيسهم ساركوزي:
1- فكك بقه من الأفكار القومية اللي عفا عليها الزمن دي.. وطاطي للحلاق وانضم إلى نادي أصدقاء سايكس-بيكو..!
2- اسمع كلام الملك عبد الله والملك مبارك وما تسمعش كلام جمال عبد الناصر...
3- استضف إخوانا بتوع 14 آذار وعالجم نفسيا على حسابك من السوريا فوبيا اللي عندهم.. وتنازل لوليد جنبلاط عن رئاسة سوريا...
4- اعلن تنازل سوريا عن استضافة القمة العربية واطلب عقدها في كامب دبفبد عشان الجو هناك حلو قوي.. واسأل بقية ملوك العرب لو مش مصدقني...
5- شيل كفنك وروح على ضريح جمال عبد الناصر... فهذا الوطن الجديد ليس لك مكان فيه....
-------
بالمناسبة، في خلال حديث ساركوزي عن مستقبل العلاقات البريطانية الفرنسية، قال كوزي بيه ان علاقة بريطانيا وفرنسا هي علاقة مصير مشترك وليست علاقة مصلحة وقتية.. إنما تخيلوا بقه ما هو المثال الذي استخدمه للتعبير عن هذا المعنى..؟؟!!!
اتفرج يا سلام على كوزي يا سلام..!!:
"إن علاقتنا ليست علاقة حميمية (مترجم الجزيرة ترجمها كده) لليلة واحدة، وإنما سوف نصحو من النوم معا ونتناول الإفطار معا..!!!!"
آه والله العظيم قالها كده..!!
كل الخوف بقه ان سيادته يكون شايف العلاقة بين فرنسا والعرب بنفس الشكل.. وغالبا بعد العلاقة الحميمية سيقوم بطردنا من الشقة في نفس الليلة بسبب "عدم رضاؤه عن أدائنا"..! بدون انتظار إلى الصباح ولا فطار ولا حتى فلوس..!!!!!
اعتقد ان الكلمة الوحيدة التي يمكن ان تعبر عن رد فعلنا.. هي اسم هذه المدونة..!
ولا تعليق بعدها..!


ليست هناك تعليقات: